top of page

Jesus møder mennesker

Johannes Døberen

 

Bække fra sneklædte… Jesus døbes af Johannes og fristelsen i ørkenen.

Matthæusevangeliet Kapitel 3 - Bibelen online

Matt. 3, 13-17

Johannes Døberen.jpeg

Piero della Francesca: Johannes døber Jesus, 1440

De fire evangelier har hver sin indfaldsvinkel til Johannes Døberen og tillægger ham forskellig betydning. 

Her er en sammenskrivning af evangeliernes fortælling om ham:

 

Elisabeth og Zakarias var et barnløst ægtepar højt oppe i årene. Zakarias var præst og fik en dag besøg af en engel, der fortalte ham, at Elisabeth skulle blive gravid og senere føde et usædvanligt barn, som skulle hedde Johannes. Denne dreng ville få en særlig plads i det jødiske folks frelseshistorie, lovede englen. Zakarias havde svært ved at tro englen og blev derfor gjort stum, indtil Johannes var født.

Johannes blev helt fra barndommen forberedt på det arbejde som profet, der ventede ham. Han voksede op i ørkenen, hvor han som voksen begyndte at prædike og tiltrække store folkeskarer. Han prædikede "omvendelsesdåb til syndernes forladelse", døbte mange jøder og forberedte de lyttende på at tage imod den Messias, der snart skulle træde frem.

Hans rolle var at forberede folket på, at Jesus skulle komme og opfylde de gammeltestamentlige løfter om Messias. Han var klædt i kamelhår og levede af græshopper og honning fra vilde bier, og hans fremtræden skabte stor opmærksomhed i Jerusalem. 

Mens Johannes Døbers virke som profet var på højdepunktet, kom Jesus til ham og blev i al offentlighed døbt. Efter dåben dalede Helligånden som en due ned over Jesus,der herefter trådte frem. Johannes Døbers tid var forbi. Han blev fængslet af kongen og senere halshugget. 

Jesus og børnene

Gemt bort….I hører altid til hos Gud, uanset hvad voksne siger

Lukasevangeliet Kapitel 18

Luk. 5, 1-11

 

Her er der endnu et eksempel på, at Jesus går nye veje. Også børnene inviteres med i gudsriget.


 

Allerede i oldkirken omkring år 450 blev barnedåben fast praksis.

I folkekirken praktiseres barnedåb, men man kan sagtens blive døbt som ung eller voksen.

 

Som et teologisk argument kan nævnes, at barnedåben understreger, at mennesket er den passive i Guds frelseshandling: Modtagelsen af Guds nåde forudsætter ikke nogen præstation af intellektuel eller anden art. Barnedåben udtrykker altså meget tydeligt den pointe, at enhver må blive som et lille barn for at komme ind i Guds Rige.


 

Kvinden grebet i ægteskabsbrud

 

Køligt var det….om at kaste den første sten 

Johannesevangeliet Kapitel 8

Joh. 8, 1-11

Kvinden taget i ægteskabsbrud.jpeg

Pieter Bruegel den ældre: Kvinden taget i ægteskabsbrud, ca. 1600

En kvinde taget i ægteskabsbrud var ifølge Moseloven ensbetydende med dødsstraf i form af stening. Når mændene førte hende til Jesus og spurgte ham, hvad man skulle gøre ved hende, var det udelukkende for at stille ham på en prøve, for resultatet var jo givet på forhånd.

Der er få fortællinger i Det Nye Testamente, der tydeligere end denne viser forskellen mellem den gamle verdensorden og den nye, som Jesus bragte. Det ligger allerede i Jesu første reaktion, der er at bøje sig ned og skrive med fingeren på jorden. Den lov, hvorefter kvinden var blevet dømt, var som bekendt skrevet på stentavler.

Jesus afviser ikke, at kvinden er retfærdigt dømt. Men i sit svar til de spørgende stiller han dem ind under den samme lov (Moseloven): »Den af jer, der er uden synd, skal kaste den første sten på hende.« Og da de hørte det, gik de væk, én efter én, de ældste først.

Zakæus

 

Manden Zakæus… 

Lukasevangeliet Kapitel 19

Luk. 19, 1-10

Zakæus arbejdede som tolder i Jeriko, hvilket betød, at han drev skatter og afgifter ind for romerne, der på det tidspunkt havde magten i Palæstina. Det var en almindelig opfattelse, at mange toldere havde en tendens til at stikke penge i deres egne lommer. Derfor og på grund af deres arbejde for romerne var toldere meget upopulære blandt deres landsmænd.

Som overtolder var Zakæus derfor både meget rig og meget forhadt i Jeriko.

Da det rygtes, at Jesus kommer til Jeriko, samles alle for at se ham. Også Zakæus ønsker at se, hvem Jesus er, men han er meget lille af bygning. Derfor finder han på, at klatre op i et morbærtræ, der står i nærheden, for at se hen over folk.

Da Jesus når frem til træet, ser han op og siger: ”Zakæus, skynd dig at komme ned! I dag skal jeg være gæst i dit hus.”

Zakæus bliver utrolig glad og skynder sig hjem for at byde Jesus velkommen.  Det vækker dog ikke jubel hos byens beboere, der bliver vrede, fordi Jesus sætter sig til bords med, hvad de kalder, en syndig mand.

Zakæus hører dem og siger til Jesus: ”Se, Herre, halvdelen af, hvad jeg ejer, giver jeg til de fattige, og hvis jeg har presset penge af nogen, giver jeg det firedobbelt tilbage.”

Da Jesus hører det, svarer han: ”I dag er der kommet frelse til dette hus, fordi også han er en Abrahams søn. For Menneskesønnen er kommet for at opsøge og frelse det fortabte.”


 

Også i Matthæusevangeliet kapitel 9,10-12 sidder Jesus til bords med toldere og syndere. Her beklager farisæerne sig, men Jesus fortæller dem:

”De raske har ikke brug for læge, det har de syge,” og han fortsætter: ”Jeg er ikke kommet for at kalde retfærdige, men syndere.”

Det samme siger han i Markusevangeliet 2,15-17, hvor det er de skriftkloge blandt farisæerne, der stiller spørgsmålstegn ved hans valg af selskab.

Morbærtræ

Et morbærtræ er et frugttræ fra morbærfamilien, der blandt andet også tæller figentræet. Et sort morbær ligner et brombær.

bottom of page