top of page
20210625LHO0499.jpg
Påske

Påske

Påsken fylder meget i Kristusalfabetet. 

Hele 8 bogstaver udgør fortællingen om påsken: Fra indtoget i Jerusalem, over nadverens indstiftelse,  til korsfæstelsen og opstandelsen og endelig Emmausvandringen, hvor Jesus efter opstandelsen viser sig for sine disciple.


 

Raskt drog menneskeskaren…. indtoget i Jerusalem

Matthæusevangeliet Kapitel 21

Matt. 21,1-11

 

Så snart Jesus…. Templet er et bedehus og ikke en røverkule

Markusevangeliet Kapitel 11

Mark. 11, 15-18

 

Torsdag før påske….nadver

Markusevangeliet Kapitel 14

Mark. 14, 12-25

 

Underfulde Getsemane Have…

Markusevangeliet Kapitel 14

Mark. 14, 32-42

 

Vægelsindede Pilatus…

Matthæusevangeliet Kapitel 27

Matt. 27, 1-26

 

X danner med sine…korsfæstelsen

Matthæusevangeliet Kapitel 27

Matt. 27, 32-44

 

Yderst i Josef…Kvinderne finder graven tom

Markusevangeliet Kapitel 15

Mark. 15, 42-47 (gravlæggelsen)

Markusevangeliet Kapitel 16

Mark. 16, 1-8 (Maria og Maria Magdalene finder graven tom)

 

Zinkhvidt med en snert…Emmausvandringen

Lukasevangeliet Kapitel 24

Luk. 24, 13-35


 

Den jødiske påske

Ordet påske kommer af 'pesach', som betyder 'forbigang'. Den jødiske påske, som Jesus og disciplene var rejst til Jerusalem for at fejre, markerede jødernes befrielse fra slaveri i Egypten. 'Forbigang' er en henvisning til 'dødens engel', den sidste af de ti plager, Gud ramte Egyptens hersker Farao med for at få ham til at befri jøderne. 

Dødens engel slog den førstefødte i alle huse ihjel. Men jødernes huse gik dødens engel forbi, for de havde smurt blod fra et slagtet lam på dørstolperne, som Gud havde instrueret dem i.  

 

Påsken kort fortalt - bogstaverne R til Z

R

Jesus rider på et æsel ind i Jerusalem og modtages som en konge med viftende palmeblade. Jøderne håbede, at Jesus var den længe ventede Messias-konge, som skulle redde dem fra besættelsesmagten.

S

Jesus kommer til tempelpladsen og vælter boderne på markedet. Han siger, at templet er et bedehus og ikke en røverkule. 

T

Jesus spiser det jødiske påskemåltid sammen med disciplene. Han tager et brød fra bordet, brækker det i småstykker og deler det ud til disciplene og siger, at brødet er hans legeme. Han tager vinen og siger, at det er hans blod, og hvis man drikker af vinen får man syndernes forladelse. Han forudsiger, at en af disciplene vil forråde ham.

U

Bagefter går Jesus ud i Getsemane Have og beder til Gud om at måtte slippe for det, der venter. Samtidig siger ham, at det var Gud som bestemte og ikke ham. Disciplene falder i søvn. Judas udpeger Jesus ved at kysse ham på kinden, og i nattens mulm og mørke tages han til fange af de romerske soldater. 

V

Pontius Pilatus dømmer sammen med folkemængden Jesus til døden. 

X

Jesus tornekrones, piskes og bærer sit tunge kors af Via Dolorosa, smertens vej, op til Golgata (hovedskalsbjerget), hvor han korsfæstes - og ni timer senere udånder han efter at have råbt: "Min Gud, min Gud, hvorfor har du forladt mig?" og senere : “Alt er fuldbragt!”

Y

Kvinderne går efter sabbatten ud til graven. Men stenen er væk, og en engel sidder på den plads, hvor Jesus lå. Englen fortæller, at Jesus er opstået og er gået forud til byen Galilæa, hvor han vil mødes med disciplene. Kvinderne bliver bange, men englen fortæller dem, at de ikke skal være bange.

Z

To af jesu disciple går fra Jerusalem til Emmaus. De taler om det, de har oplevet og om det er muligt, at Jesus er opstået. De får følgeskab af Jesus, men først da de når frem til Emmaus og han bryder brødet, ser de, at det er ham.

 

Påskens opstandelsesbegivenhed er den direkte årsag til kristendommens opståen. Uden opstandelsen havde der ingen kristendom været. Troen på opstandelsen er det, der for de kristne tegnet på, at Jesus er Guds søn. De kristne ser korsfæstelsen som et offer. Jesus tog alle menneskers synder på sig, da han blev korsfæstet, og dermed har han frelst alle mennesker. For de kristne er Jesus på samme tid både Gud og menneske.

Kristendommen har et treenigt gudsbegreb med Faderen, Sønnen og Helligånden som tre forskellige sider af Gud.

bottom of page